تاريخ : ۱۳۸۸/۱/٢۱ | ۳:۱۱ ‎ب.ظ | نویسنده : علیرضا قاسمی راوندی

هر چند بار که چرخ خیاطی را روغن کاری میکنید ، یک بار جای روغن ، چند قطره نفت بریزید تا روغنهای خشک شده نرم شده و فعال گردد . احتیاط کنید ظرف روغن را با نوشته ای مشخص کنید تا با چسب مایع اشتباه نشود . دردسرهای آنرا خودتان حدس بزنید .   موفق باشید  .



تاريخ : ۱۳۸۸/۱/۱٧ | ۱٠:٢٤ ‎ق.ظ | نویسنده : علیرضا قاسمی راوندی

یک ورق کاغذ برش را از وسط طول تا بزنید اگر دو لبۀ عرضی آن بر هم منطبق شد آن کاغذ عمود برش خورده ، در غیر این صورت با دو اندازه و خطی که نزدیک لبۀ آن میکشید آنرا عمود ( صاف ) کنید . سپس برای رسم الگو استفاده کنید .   موفق باشید   .



تاريخ : ۱۳۸۸/۱/۱٧ | ۸:۱٥ ‎ق.ظ | نویسنده : علیرضا قاسمی راوندی

پارچه هایی که دارای مواد هستند هنگام اطوکاری مقداری (بسته به مقدار مواد) جمع میشوند . این جمع شدگی اگر در اطوکاری درزها باشد قسمت های دیگر کیس میخورد و اگر کیسها را هم با اطو بر طرف کنیم قدری لباس کوچک میشود . بنابراین بهتر است قبل از برش یکبار پارچه را بطور کامل اطو کرد . البته با حرارت مخصوص همان پارچه که در شناخت پارچه ها از روی دزجه حرارت اطو یادآور شده ام .    موفق باشید



تاريخ : ۱۳۸۸/۱/۱۳ | ۱٢:۳٠ ‎ق.ظ | نویسنده : علیرضا قاسمی راوندی

سیزدهمین نکته بمناسبت سیزده بدر ، آگاهی از اختلاف شیب در چوب لباسیهای مختلف است . این شیب اگر با شیب سرشانه اختلاف زیاد داشته باشد موجب کشیده شدن بالای آستین شده و آنرا معیوب نشان میدهد . باقی را خودتان حدس بزنید .   موفق باشید .   سیزده ما که در شد .



تاريخ : ۱۳۸۸/۱/٩ | ٩:٠٤ ‎ق.ظ | نویسنده : علیرضا قاسمی راوندی

چنانچه مایل بودید آستین چسب داشته باشید باید برای کادر آستین از اندازه دور بازو استفاده نمایید . امّا در بالاتنه ها لازم است اندازه حلقه ها را متناسب با اندازه  پیش و پشت آستین بالا بیاورید تا خورد متناسب شود . طبیعی است که در این حالت حلقه تنگ تر از حد معمول میشود .  موفق باشید .



تاريخ : ۱۳۸۸/۱/٤ | ٧:٢٩ ‎ق.ظ | نویسنده : علیرضا قاسمی راوندی

چرخهای زیگزاگ در بازار دارای تنوع زیادی هستند . این چرخها لبه پارچه را تیغ و سپس دوخت میزند تا از ریش شدن آن جلوگیری کند . مدلهای فانتزی آن دو نخه و مدلهای دیگر سه نخ و پنج نخ میباشد . مدلهای پنج نخ علاوه بر دوخت سه نخ یک دوخت زنجیره ای هم میزند . زیگزاگهای ژاپنی برای سری دوزی و چینیهای آن برای منزل و شخصی دوزی چون مقرون بصرفه است مناسبتر میباشد . امّا نکته مهم در مورد این قبیل چرخهای آکبند این است که آنها بعد از بیرون آمدن از کارتن باید توسط یک تعمیرکار خبره رگلاژ شوند . زیرا در کارخانه پیچهای آنان محکم بسته نمیشوند و استفاده از آنان با آن حالت تنظیم چرخ را بهم ریخته و کار هر کس نیست که آنرا بصورت اوّل در آورد . این چرخها توسط سوراخی که روی میز میشود توسط یک پیچ روی آن محکم میشوند . موارد نگه داری بهتر را از فروشنده سؤال کنید . اگر فروشنده خود خواست اقدام به رگلاژ کند مهم است ولی اگر با اصرار شما باشد معلوم نیست که اهمیت داشته باشد یا نه .  موفق باشید .             راوندی



تاريخ : ۱۳۸۸/۱/۳ | ٦:۳٥ ‎ق.ظ | نویسنده : علیرضا قاسمی راوندی

اگر چرخ خیاطی گلدوزی قدیمی دارید که بدلیل شکسته شدن لاستیکهای دنده ای ، از کار افتاده . به اطلاعتان میرسانم که شخصی با نام آقای باقری این قطعات را میسازد . ایشان با این هنر ارزشمندشان کمک بسیار زیادی به اقتصاد خانواده ها و حتی کشور انجام میدهند . البته قطعات لاستیکی چرخهای سینگر را آماده دارند اما هر قطعه دیگری را با مشاهده شکسته آن میتوانند بسازند . بنده برای ایشان آرزوی سلامتی و خوشبختی دارم . در ادامه خدمتتان عرض میکنم که بعد از علاقه ای که به تعمیر چرخ خیاطی پیدا کردم  و موفقیتهایی هم در تعویض قطعات پیدا کردم متوجه شدم که کار پیش بر چرخ سینگر 740 از جنس لاستیک است و بعد از استفاده طولانی ساییده شده لاستیک آن از بین میرود . البته تعمیر کاران دو طرح برای اصلاح آن دارند یکی اینکه کارپیش بر چرخ 700 را که آهنی است از آن مدل چرخ که اوراق شده باز میکنند و بجای آن میبندند در این حالت لازم است که صفحات چرخ را کنار گذاشت و از صفحات چرخ 700 استفاده نمود زیرا کار پیش بر چرخ 700 به صفحات چرخ 740 نمیخورد . دیگر اینکه میآیند و بسختی ،کار پیش بر چرخ 740 را با سمباده دنده ای میکنند و هنگام بستن با قرار دادن واشار در زیر آن مقداری آنرا بالاتر میآورند تا عمل کند . مشکل این کار هم این است که علاوه بر اینکه حین این عمل آسیبهایی به دست میرسد امکان زیاد دارد که کار پیش بر بدلیل ظرافت زیاد بشکند . بعد از این توضیحات اضافه میکنم که بنده بتازگی متوجه راه سومی شدم که بعداز اجرا و قابل استفاده بودن آن به اطلاعتان میرسانم . بین خیابان لاله زار و فردوسی ، نزدیکی م امام کوچه ای هست بنام خندان که از سمت فردوسی اولی یا دومین مغازه میباشد آن محل لاستیکهای لوله ای دارد که به آن شیرینک و یا رو کش حرارتی میگویند اندازه های مختلف دارد اما اندازه 2 آن برای این کار مناسب میباشد . راه آنهم این است که با برش قدری بلند تر از کار پیش بر ، برش طولی در یک طرف آن میدهیم تا روکش روی کار پیش بر قرار گیرد سپس بادادن حرارت روکش جمع شده و چون قالب قرار میگیرد اما نمیچسبد . به همین خاطر قسمت پشت آنرا کشیده و به زیر میبریم  موقتاً با یک تکه کوچک از چسب نواری آنرا چسبانده تا حین بستن تکان نخورد این عمل دو فایده مفید هم دارد خود کار پیش بر و خصوصاً قسمت وسط آنرا که خالی میماند بالا تر میآورد. نکته دیگر و قابل استفاده ای که برای همه و خصوصاً تعمیرکاران دانستن آن ضروری است قرار گرفتن یک واشار پلاستیکی در زیر کمپلت میباشد که بنده از بین ده چرخ در یکی از آنها دیده ام . عدم وجود این واشار در چرخ تولید صدای زیاد میکند و وجود آن برعکس . چندی در بازار دنبال مشابه آن گشتم با آن اندازه یک نمونه واشار کاغذ نسوز و یک نمونه مسی پیدا کردم . بهر حال چون ضخامتشان زیاد بود هیچکدام قابل استفاده نبود . چند سال پیش از ورق عکس رادیولژی برای لبه کلاه ، بصورتی که چند لایه را بهم دوخته بودم استفاده کردم . بهمین دلیل و اشاره ای که مرد فروشنده واشار به این موضوع کرده بود . نخست یک لایه آنرا باندازه واشار بریده و در جای مخصوص قرار داده چرخ را بستم امّا صدای چرخ همچنان بود . دوباره چرخ را باز کرده و  یک لایه دیگر اضافه نمودم . وقتی نتیجه مثبت گرفتم و صدای چرخ خیاطی همان صدای دلنشینی شد که انتظار داشتم تنها آرزویم این بود که همه بدانند و از آن استفاده ببرند . البته غیر از مورد اوّل، انتظار ندارم موارد دیگر را بتوانید انجام دهید امّا میتوانید از تعمیر کار خود بخواهید . موفق باشید .     راوندی



  • قیمت سکه
  • میهن صدا
  • ضایعات